Je krijgt een uitgebreide training in gespreksvoering met kinderen, volgens de methodiek van De Kindertelefoon. Het eerste deel van de training bestaat uit zeven of acht bijeenkomsten, grotendeels op locatie. Tijdens deze training neem je al plaats achter de lijn. Eerst onder begeleiding en als je er helemaal klaar voor bent, zelfstandig. En natuurlijk krijg je ook daarna de coaching en begeleiding die nodig is.
Vervolgens start het verdiepende deel, bestaande uit vijf blokken, online te doorlopen op het moment dat dit voor jou uitkomt. De geleerde inhoud kun je meteen toepassen in de gesprekken aan de lijn. Ook zijn er in die periode twee trainingsbijeenkomsten, waar je ook samen met collega-vrijwilligers extra kunt oefenen.
Als stagevrijwilliger blijf je je doorlopend ontwikkelen, waardoor je luister- en gespreksvaardigheden steeds verder verbeteren. Ook zijn er - voor wie dit graag wil - volop mogelijkheden om door te groeien in andere (vrijwilligers)functies, zoals mentor, co-trainer of forum vrijwilliger.
Als je er helemaal klaar voor bent, neem je plaats achter de lijn. Per week draai je twee diensten van gemiddeld 3 uur. Je plant je diensten zelf in en kiest dan voor een dienst van 2, 3 of 4 uur. Net wat jou die week het beste uitkomt.
De Kindertelefoon is élke dag bereikbaar, 365 dagen per jaar. Daarom zoeken we (stage)vrijwilligers die er samen álles aan willen doen om er op al die momenten voor kinderen te zijn. Dit betekent dat je vaak diensten in de avond en/of het weekend draait.
Naast het draaien van diensten besteed je ook tijd aan andere activiteiten zoals je eigen ontwikkeling en natuurlijk leuke uitjes en borrels met je medevrijwilligers.
Aan de slag als stagevrijwilliger bij De Kindertelefoon past bij jou als je:
Vanaf het moment dat je je aanmeldt zijn dit de stappen.
Heb je nog vragen? Bekijk dan eerst de antwoorden op de veelgestelde vragen.
Er zijn twee instroommomenten: september en februari.
Nee, het is altijd een combinatie. Tijdens je dienst voer je zowel gesprekken met kinderen via de chat als telefoon. Je weet van tevoren niet wat je volgende gesprek wordt. Als je een gesprek beëindigt en daarna weer aangeeft dat je beschikbaar bent, dan wordt het eerstvolgende binnenkomende gesprek naar jou doorgeschakeld.
Ja, die zijn er zeker. Zo kun je na een tijdje bijvoorbeeld forum vrijwilliger, mentor of co-trainer worden. Als je aangeeft dat je deze wens hebt, dan kijken we samen met jou wat passend is.
Bij De Kindertelefoon werken zo'n 600 vrijwilligers en daarnaast totaal ongeveer 50 mensen die alles daaromheen faciliteren, zoals bijvoorbeeld het trainen en begeleiden, beleid uitstippelen en de organisatie op andere manieren ondersteunen. Ze doen dit vanuit 5 verschillende locaties in het land. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.
Alle telefoontjes en chats komen binnen in één centraal computersysteem. Dat systeem verdeelt de gesprekken over de vrijwilligers op onze verschillende locaties. Door het verdelen van de werkzaamheden onder verschillende locaties verspreid over het land, is het makkelijker om genoeg vrijwilligers te trainen.
De Kindertelefoon is 365 dagen per jaar open. Via de telefoon en chat kunnen kinderen van maandag tot en met zondag van 11.00 tot 21.00 uur contact opnemen. Kinderen kunnen ook chatten met een jonge vrijwilliger (16-18 jaar), dat kan elke dag tussen 18.00 en 20.00 uur.
Benieuwd hoe zo'n gesprek gaat?! Kijk naar de video's bij 'bellen' en 'chatten' op de homepage!
Over ALLES! Kinderen zoeken contact met ons omdat ze het moeilijk vinden op school, worden gepest, zenuwachtig zijn voor een proefwerk of presentatie, verkering willen of hebben, voor het eerst tongzoenen of seks hebben, niet lekker in hun vel zitten, onzeker zijn, ruzie hebben met hun ouder(s) of vrienden, iets willen oplossen maar niet weten hoe, verslaafd zijn aan hun telefoon, onzeker zijn over hun lichaam, onzeker zijn over wat andere kinderen van hun vinden, zich vervelen, verdrietig of bang zijn, zich alleen voelen en nog VEEL meer. Kinderen bellen ook met een grapje. Soms ontdek je dat daar nog een vraag of verhaal achter zit.
In overleg is dit vaak mogelijk.
In de belkamer werk je met maximaal 10 vrijwilligers tegelijkertijd. Op datzelfde moment zijn er op de andere locaties ook vrijwilligers aan het werk.