DE TRAINING
Je krijgt een training in gespreksvoering, volgens de methodiek van De Kindertelefoon. De training bestaat uit drie bijeenkomsten op locatie. Samen met andere jongerenchatters leer je hoe je jongeren via de chat kunt helpen en ga je oefenen met het voeren van gesprekken.
Als vrijwilliger blijf je je doorlopend ontwikkelen, waardoor je luister- en gespreksvaardigheden steeds verder verbeteren. En als je het wil dan kun je doorgroeien in andere (vrijwilligers)functies, zoals zelfstandige jongerenchatter, reguliere vrijwilliger of forum vrijwilliger.
AAN DE SLAG
Na de training neem je plaats achter de chat. Dit doe je altijd onder begeleiding van een mentor. Je draait drie diensten per maand van twee uur. Je plant je diensten zelf in, wanneer het voor jou het beste uitkomt.
De Kindertelefoon is élke dag bereikbaar, 365 dagen per jaar. Daarom zoeken we vrijwilligers die er samen álles aan willen doen om er op al die momenten voor jongeren te zijn. Dit betekent dat je soms ook diensten in het weekend draait.
Naast het draaien van diensten besteed je ook tijd aan andere activiteiten zoals je eigen ontwikkeling en natuurlijk leuke uitjes met je medevrijwilligers.
IETS VOOR JOU?
Aan de slag als vrijwilliger bij De Kindertelefoon past bij jou als je:
- ...je goed kunt verplaatsen in een ander, communicatief bent (of hierin wil leren) en om hulp durft te vragen.
- ...snel kunt schakelen tussen totaal verschillende gesprekken: het ene moment chat je met een kind over een onveilige thuissituatie, het volgende moment chat er een kind dat zenuwachtig is voor z'n spreekbeurt.
- ...écht contact zoekt met een jongere. En nieuwsgierig bent naar iemands vraag of verhaal.
- ...in staat bent tot (zelf)reflectie en open staat om feedback te ontvangen en te geven.
- ...openminded, betrouwbaar en betrokken bent.
WAT JE KRIJGT...
- Bovenal natuurlijk heel veel voldoening, want je kunt voor jongeren écht verschil maken
- Een training in gesprekvoering (met certificaat, CV boost!)
- Coaching en begeleiding gedurende het hele jaar
- (Thema)bijeenkomsten om jouw deskundigheid verder te vergroten
- Mogelijkheid om door te stromen en extra taken te vervullen
- Een gedreven, gezellig en enthousiast team om je heen
- En uiteraard een reiskostenvergoeding (geen parkeerkostenvergoeding) en WA-verzekering
WAT DE KINDERTELEFOON VRAAGT...
- Je verbindt je voor langere tijd (minimaal een jaar) en draait 3 diensten per maand, waarvan een in het weekend.
- Je woont binnen ca. 40 km van één van onze locaties: Groningen en Tilburg
- Je beheerst de Nederlandse taal
- Je kunt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen (hierover ontvang je later nog uitleg)
- Je bent 16 of 17 jaar oud (18 jaar of ouder? Dan is reguliere vrijwilliger wellicht iets voor jou?)
HET SOLLICITATIEPROCES
Vanaf het moment dat je je aanmeldt zijn dit de stappen.
Heb je nog vragen? Bekijk dan eerst de antwoorden op de veelgestelde vragen.
1
KIES JE LOCATIE & TRAINING ?
2
KENNISMAKINGSMODULE ?
3
KENNISMAKINGSGESPREK ?
4
START TRAINING ?
VEELGESTELDE VRAGEN
Is het alleen chatten of ook bellen?
Bij de jongerenchat zijn het altijd chatgesprekken. Je kunt niet worden gebeld.
Dit is dus anders dan als reguliere vrijwilliger, dan voer je zowel chat- als telefoongesprekken. Om reguliere vrijwilliger te worden moet je 18 jaar of ouder zijn.
Zijn er doorgroeimogelijkheden bij De Kindertelefoon?
Ja, die zijn er zeker. Zo kun je na een tijdje zelfstandige jongerenchatter worden. Wanneer je 18 bent kun je doorstromen naar reguliere vrijwilliger. Als je aangeeft dat je deze wens hebt, dan kijken we samen met jou wat passend is.
Wie werken er bij De Kindertelefoon?
Bij De Kindertelefoon werken zo'n 600 vrijwilligers en daarnaast totaal ongeveer 50 mensen die alles daaromheen faciliteren, zoals bijvoorbeeld het trainen en begeleiden, beleid uitstippelen en de organisatie op andere manieren ondersteunen. Ze doen dit vanuit 5 verschillende locaties in het land, de jongerenchat zit alleen in Groningen en Tilburg. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.
Hoe werkt chatten met de jongerenchat?
Alle chats komen binnen in één centraal computersysteem. Dat systeem verdeelt de gesprekken over de vrijwilligers op onze locaties. Kinderen en jongeren kunnen elke dag tussen 18.00 en 20.00 uur chatten met een jonge vrijwilliger (16-18 jaar).
Benieuwd hoe zo'n gesprek gaat?! Bekijk dan de video over de jongerenchat.
Waarover nemen kinderen contact op?
Over ALLES! Kinderen zoeken contact met ons omdat ze het moeilijk vinden op school, worden gepest, zenuwachtig zijn voor een proefwerk of presentatie, verkering willen of hebben, voor het eerst tongzoenen of seks hebben, niet lekker in hun vel zitten, onzeker zijn, ruzie hebben met hun ouder(s) of vrienden, iets willen oplossen maar niet weten hoe, verslaafd zijn aan hun telefoon, onzeker zijn over hun lichaam, onzeker zijn over wat andere kinderen van hun vinden, zich vervelen, verdrietig of bang zijn, zich alleen voelen en nog VEEL meer. Kinderen bellen ook met een grapje. Soms ontdek je dat daar nog een vraag of verhaal achter zit.
Hoeveel trainingen zijn er per jaar?
Dat verschilt. Elke paar maanden start op elke locatie een nieuwe training.
Met hoeveel vrijwilligers werk je tegelijkertijd?
In de belkamer werk je met maximaal 3 jongerenchat vrijwilligers tegelijkertijd samen met een mentor. Op datzelfde moment zijn er op de locatie ook reguliere vrijwilligers aan het werk, evenals op andere locaties.