PRATEN LUCHT OP!
Ouders die gaan scheiden, gevoelens van onzekerheid of een thuissituatie die niet fijn is. Praten helpt! En soms is het fijn om te praten met iemand die je niet kent en die geen belang heeft bij jouw situatie: dan is er De Kindertelefoon.
De les 'Praten lucht op!' helpt om het gesprek te openen in de klas over actuele thema’s uit de leefwereld van kinderen en de emoties die daarbij horen. Na deze les weten leerlingen:
- waarom praten over wat je bezighoudt belangrijk is
- waarover en hoe ze contact kunnen opnemen met De Kindertelefoon
- Het lesmateriaal is gratis te gebruiken
- Speciaal ontwikkeld voor groep 5 t/m 8, in samenwerking met leerkrachten
- De les duurt 30 minuten en is uit te breiden naar 45 minuten
HELP MEE: DEEL JE ERVARING
Wat is goed? En wat kan beter? De Kindertelefoon werkt altijd vraaggestuurd. Daarom zijn we ontzettend benieuwd naar jouw mening over ons lesmateriaal. Wat is je ervaring in de klas? Mis je nog iets? Welke vragen krijg je van leerlingen? Laat het ons weten! Samen kunnen we ons lesmateriaal nog beter maken.
Alle velden met een * zijn verplicht.
VRAGEN? CHECK DE FAQ!
Heb je een vraag over het lesmateriaal of over De Kindertelefoon? Hieronder vind je het antwoord op veelgestelde vragen (FAQ). Staat jouw vraag en antwoord er niet tussen. Mail dan naar landelijkbureau@kindertelefoon.nl.
Over de Kindertelefoon
Antwoorden op veelgestelde vragen over De Kindertelefoon vind je hier
Over het lesmateriaal
Wat heb ik nodig voor deze les?
● Powerpoint-presentatie op het digibord
● Werkblad ‘Emojispel’ en/of werkblad ‘Een goed gesprek’
● Zachte bal (optioneel)
De PowerPoint-presentatie en werkbladen vind je hierboven op de pagina.
Hoeveel voorbereidingstijd heb ik nodig voor deze les?
Het voorbereiden van de les kost niet veel tijd. Voor het lezen van de lesbrief en het klaarzetten van de materialen heb je zo’n 15 minuten nodig.
Hoe lang duurt de les?
De les duurt minimaal 30 minuten. Er staan verschillende suggesties genoemd om de les naar behoefte uit te breiden. Indien je kiest voor beide werkvormen (zonder suggesties) duurt de les zo’n 45 minuten. Je kan de les dus zo lang maken als je zelf wilt.
Is de les ook geschikt voor oudere kinderen?
De les is gemaakt voor kinderen van groep 5 t/m 8 van het basisonderwijs. Op dit moment hebben we geen les voor de oudere doelgroep. Wel zijn de volgende video’s op ons Youtube kanaal en de documentaire Luister (15 min.) interessant om aan oudere kinderen te tonen. Verder kunnen leerlingen ons volgen op Instagram en TikTok.
Waarom is ervoor gekozen om eerst alleen een les voor het PO te ontwikkelen?
Uit onderzoek is gebleken dat verreweg de meeste kinderen in de leeftijd 13 tot 18 jaar De Kindertelefoon kennen. Echter in de leeftijd 8 t/m 12 jaar kent 1 op de 3 kinderen De Kindertelefoon nog niet. Daarom hopen we met deze les kinderen vanaf 8 jaar kennis te laten maken met De Kindertelefoon en het belang van praten over hoe je je voelt en wat je bezighoudt. En hoe eerder kinderen weten dat ze bij De Kindertelefoon terecht kunnen, des te langer ze er iets aan kunnen hebben.
Wat leren de leerlingen in deze les?
Na de les weten leerlingen waarom praten over wat je voelt en bezighoudt belangrijk is en waarover en hoe ze contact kunnen opnemen met De Kindertelefoon.
Wat is een geschikt moment om deze les te geven?
Eigenlijk kan de les het hele jaar door gegeven worden.De les draagt bij aan sociaal emotionele vaardigheden en is bijvoorbeeld zeer geschikt om in te zetten tijdens de gouden weken aan het begin van het schooljaar (zodra je ervaart dat de veiligheid in de groep gewaarborgd is) of de zilveren weken na de kerstvakantie. Ook is de les interessant om te gebruiken wanneer er specifiek onderwerp speelt in de maatschappij of in de klas of tijdens een themaweek, zoals de Week tegen Pesten of de Week van de Lentekriebels.
Wat als kinderen tijdens de les vragen hebben over De Kindertelefoon waar ik het antwoord niet op weet?
Check de FAQ over De Kindertelefoon. Staat de vraag er niet tussen, geef deze aan ons door via het feedbackformulier hierboven. Hierdoor kunnen wij onze les nóg beter invullen naar de behoefte van kinderen zelf. Alvast bedankt!
Geeft De Kindertelefoon ook gastlessen op scholen?
Op dit moment geven wij geen gastlessen (meer) op scholen. De Kindertelefoon vindt het belangrijk dat alle kinderen weten dat praten belangrijk is en dat De Kindertelefoon een luisterend oor biedt als ze dit niet kunnen of willen in hun eigen omgeving. Daarom kiezen wij ervoor onze inspanningen te steken in het (door)ontwikkelen van lesmateriaal dat door leerkrachten zelf uitgevoerd kan worden, zodat we op deze manier zoveel mogelijk kinderen kunnen bereiken.
Hoe is het lesmateriaal tot stand gekomen?
Het materiaal is vraaggestuurd tot stand gekomen i.s.m. verschillende onderwijsprofessionals, onderwijskundigen en natuurlijk kinderen zelf. De les is meermaals getest bij leerkrachten en in de klas en wordt zeer positief ontvangen.
Wat als er (op dit moment) onvoldoende veiligheid is in de groep?
Aangezien een deel van de les gaat over emoties is het belangrijk dat er een veilige sfeer in de klas is. Indien dit niet het geval is, raden wij aan om in eerste instantie te focussen op het delen van de informatie over De Kindertelefoon en de video te laten zien. De leerkracht kan daarbij uiteraard zelf de beste inschatting maken welke werkvormen daarbij geschikt zijn.
Heeft De Kindertelefoon nog meer materialen die ik kan gebruiken, zoals posters?
Zeker! Posters kun je aanvragen door een e-mail met de adresgegevens te sturen naar voorlichting@kindertelefoon.nl. Je krijgt het posterpakket binnen 4 weken toegestuurd. Daarnaast hebben we een spreekbeurtpakket ter beschikking. Kinderen kunnen dit zelf hier aanvragen.
Ik heb een tip om het lesmateriaal nog beter te maken, kan ik die delen met De Kindertelefoon?
Ja, heel graag zelfs! Wij verbeteren onze les doorlopend en hebben jouw hulp daar hard bij nodig. Ook als je geen tip hebt maar gewoon wil laten weten hoe het ging, horen wij dit graag. Dit kan hierboven via het feedbackformulier.
Aan welke kerndoelen draagt deze les bij?
Met deze les wordt getracht een bijdrage te leveren aan kerndoel 34: leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen. Het is bewezen dat open zijn over wat je denkt en voelt en verbinding ervaren door dit met elkaar te delen bijdraagt aan mentaal welbevinden.
Aanvullend: Ik heb één of meer leerlingen in mijn klas die nieuw zijn in Nederland. Hoe kan ik hen het beste vertellen over De Kindertelefoon?
De Kindertelefoon is er voor alle kinderen in Nederland tussen de 8 en 18 jaar. Ook voor kinderen die hier nieuw zijn, bijvoorbeeld omdat ze gevlucht zijn voor een oorlog of omdat hun ouders expats zijn. Speciaal voor hen bestaat de pagina Nieuw in Nederland met meer informatie over De Kindertelefoon.
Aanvullend: Hoe zorg ik er spelenderwijs dat de chronisch zieke leerlingen in mijn klas hierover durven te praten?
‘Waarom doe je niet mee met gym? Waarom mag jij wel een mobiel in de klas? En waarom ben je nu ineens te moe?' Een onzichtbare chronische aandoening stuit vaak op onbegrip op school. Om dit bespreekbaar te maken in de klas, heeft Stichting Zorgeloos naar School een spel ontwikkeld. Meer weten? Klik hier.