VEELGESTELDE VRAGEN OVER ONS
Op welke manier kan ik contact opnemen met De Kindertelefoon?
Elke dag voeren we ongeveer 1.000 gesprekken via telefoon en chat. Daarnaast heeft De Kindertelefoon een forum.
Bellen: kan gratis en anoniem via 0800-0432. Als je belt, hoor je de stem van een vrijwilliger. Dat maakt het gesprek persoonlijker, maar het kan ook zijn dat je dat misschien spannend vindt.
Chatten: Misschien typ je liever óf vind je het fijn als niemand je kan horen thuis. Dan kun je ook gratis en anoniem chatten. Ook hoort de vrijwilliger aan de andere kant van de lijn het bijvoorbeeld niet als je moet huilen. Wil je vaker over hetzelfde onderwerp chatten zonder opnieuw je verhaal te vertellen? Dan is er de Terugkomchat. Tot slot kun je via de Jongerenchat met iemand van ongeveer je eigen leeftijd chatten, als je tussen de 12 en de 18 jaar bent. De vrijwilligers op de jongerenchat zijn tussen de 16 en 18 jaar oud.
Forum: dat is dé plek op de website van De Kindertelefoon waar je bijvoorbeeld vragen en verhalen met leeftijdsgenoten kunnen delen. Het forum is er voor kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Je hoeft natuurlijk niet iets zelf te plaatsen of te reageren; je mag ook gewoon even rondkijken.
Voor wie is de De Kindertelefoon er?
Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen en chatten met De Kindertelefoon (dus tot en met 17 jaar). Als je tussen de 12 en 18 jaar bent, kun je ook met anderen praten op het forum.
Wist je dat kinderen die nieuw in Nederland zijn ook met De Kindertelefoon kunnen praten? De gesprekken zijn in het Nederlands, maar het is niet erg als je nog niet zo goed Nederlands kunt spreken of schrijven.
Vanaf 18 jaar tot 25 jaar kun je terecht bij de Alles Oké? Supportlijn.
Wie werken er bij De Kindertelefoon?
Er werken ongeveer 50 mensen die bijvoorbeeld de vrijwilligers trainen of De Kindertelefoon op andere manieren helpen. Ook zijn er zo'n 600 vrijwilligers door het hele land die met kinderen en jongeren bellen of chatten. Die vrijwilligers zijn tussen de 18 en de 70 jaar oud en kunnen hele verschillende mensen zijn. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat ze graag een luisterend oor bieden en meedenken waar nodig.
Een vrijwilliger van De Kindertelefoon:
- kan goed luisteren;
- weet dat het best spannend kan zijn om contact op te nemen;
- is oprecht, open en aardig;
- weet wat er speelt in de wereld van kinderen en jongeren;
- zal je niet veroordelen.
Hoe worden vrijwilligers opgeleid?
De vrijwilligers zijn expert op het gebied van praten met kinderen. Ze volgen een uitgebreide training waarin ze leren hoe ze met jou kunnen praten via de telefoon en chat en met wat voor vragen of problemen je kunt zitten. Ook kan een vrijwilliger samen met jou kijken naar een eerste stap richtring een oplossing, als je dat fijn vindt.
Vrijwilligers leren ook hoe ze je kunnen doorverwijzen naar andere hulp, als dat nodig is én alleen als je dit zelf wil.
Wat kan een vrijwilliger voor mij doen?
De vrijwilligers van De Kindertelefoon zijn speciaal getraind om met jou over alles te kunnen praten: van verliefdheid tot pesten of problemen thuis. Ook mag je natuurlijk gewoon even over je dag praten als je dat wil. Ze vinden niets raar of stom en ze weten niet wie jij bent!
Als je chat of belt, probeert de vrijwilliger eerst te begrijpen wat jij graag zou willen in het gesprek. Misschien zoek je een eerste stap richting een oplossing, maar soms is het ook gewoon fijn om even je verhaal kwijt te kunnen. In een gesprek luistert de vrijwilliger écht naar jou. Ook stelt de vrijwilliger je vragen. Hierdoor kun je op ideeën komen die jou kunnen helpen in jouw situatie.
Soms heb je misschien meer hulp nodig. Dan kun je samen met een vrijwilliger kijken bij wie je het beste geholpen kunt worden. Als je het fijn vindt, willen je zeker helpen om contact op te nemen met die organisatie.
Als je in een onveilige situatie zit, kunnen we je direct in contact brengen met Veilig Thuis. Dit is de organisatie die kinderen in een bedreigende situatie helpt. Dit doen we alleen als jij dit zelf wil.
Hoe werkt bellen en chatten met De Kindertelefoon?
Als je belt of chat met De Kindertelefoon, word je gekoppeld aan een vrijwilliger in het land. Dit kan iemand in Groningen zijn, maar ook in bijvoorbeeld Utrecht of Tilburg! Het kan zijn dat je eerst eventjes moet wachten. Op sommige momenten kan het druk zijn, omdat veel kinderen dan met ons willen praten.
Bellen of chatten kan élke dag tussen 11.00 en 21.00, dus bijvoorbeeld ook tijdens kerst. De Terugkomchat en de Jongerenchat zijn elke dag geopend tussen 18.00 en 20.00.
Wil je meer weten over hoe zo'n gesprek gaat? Kijk naar de video's bij 'bellen' en 'chatten' op de homepage!
Wat is het effect van praten met De Kindertelefoon?
Dat is voor iedereen anders. Praten over iets wat je bezighoudt, kan fijn zijn en opluchten. Ook kan een gesprek er soms voor zorgen dat je weet hoe je iets tegen iemand kunt zeggen, wanneer je dat spannend vindt. Ook kun je samen met een vrijwilliger naar een eerste stap kijken richting een oplossing, als jij dat fijn vindt.
Hoe zit het eigenlijk met grapjes?
Je kunt met De Kindertelefoon over ALLES praten. Of je je nu onveilig voelt, of verliefd. Misschien ben je wel jaloers op iemand of baal je van iets op school. We vinden het ook oké als je een keer een grapje met ons komt maken. Wat wel goed is om te weten: kinderen die op dat moment hun verhaal kwijt willen, moeten misschien langer wachten.
Welke muziek gebruiken jullie in de wachtrij?
De nummers die je hoort zijn van het hiphop genre lofi. Als je dit intypt op Google of Spotify, kom je veel verschillende nummers van dit soort tegen.
Wat gebeurt er als je je niet aan de huisregels houdt?
De Kindertelefoon heeft huisregels. We vragen je om je aan die regels te houden. Als je ons uitscheldt of je vaker niet aan de regels houdt en je jouw gedrag niet aanpast, blokkeren we het telefoonnummer of internetadres.
Waarover praten andere kinderen met De Kindertelefoon?
Over ALLES! Kinderen zoeken contact met ons omdat ze het moeilijk vinden op school, worden gepest, zenuwachtig zijn voor een proefwerk of presentatie, verkering willen of hebben, voor het eerst tongzoenen of seks hebben, niet lekker in hun vel zitten, onzeker zijn, ruzie hebben met hun ouder(s) of vrienden, iets willen oplossen maar niet weten hoe, verslaafd zijn aan hun telefoon, onzeker zijn over hun lichaam, onzeker zijn over wat andere kinderen van hun vinden, zich vervelen, verdrietig of bang zijn, zich alleen voelen en nog VEEL meer!
Wat zijn de verhalen van andere kinderen die met De Kindertelefoon praten?
De gesprekken die vrijwilligers met andere kinderen voeren zijn vertrouwelijk en zullen nooit zonder toestemming van het kind aan iemand anders worden verteld. We kunnen dus ook niet een persoonlijk verhaal delen op een manier dat diegene zich er in kan herkennen. Die van jou dus ook nooit.
Op het forum kun je wel verhalen, vragen en ervaringen van andere kinderen tussen de 12 en 18 jaar lezen. Het forum is namelijk een plek waar zij elkaar anoniem om raad, tips of steun kunnen vragen.
Meer info?
Is jouw vraag nog niet beantwoord? Neem dan contact op met voorlichting@kindertelefoon.nl.